- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1- studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram og påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram og påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 4. årstrinn
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om hvordan man kan lære nye ord og setninger
- identifisere områder der det kan være nyttig å kunne kvensk eller finsk
- bruke enkle ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forstå og bruke noen vanlige kvenske eller finske ord og fraser knyttet til nære omgivelser og egne interesser
- bruke det grunnleggende lydsystemet
- stille spørsmål og svare på spørsmål i enkle samtalesituasjoner
- forstå enkle instruksjoner gitt på kvensk eller finsk
- forstå korte, enkle tekster
- gjenkjenne en del ord, uttrykk og enkle setninger i skriftlige tekster
- skrive enkle ord og uttrykk
- uttrykke seg gjennom drama, rollespill og improvisasjon
- forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
- bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst
Kultur, samfunn og litteratur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i kvensk/norskfinsk, finsk, samisk og norsk kultur
- fremføre kvensk- eller finskspråklige rim, regler, sanger og fortellinger
- gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med kvensk- eller finskspråklig litteratur og barnekultur
- lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av kvensk- eller finskspråklig litteratur og barnekultur
Side 7 Av 13