- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1- studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram og påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram og påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 7. årstrinn
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- identifisere og bruke ulike situasjoner for å utvide egne språkferdigheter i kvensk eller finsk
- gi eksempler på ulike måter å lære kvenske eller finske ord og uttrykk på
- identifisere noen språklige likheter og ulikheter mellom kvensk eller finsk og førstespråk
- bruke noen grunnleggende begreper fra grammatikk og tekstbygging
- beskrive eget arbeid med å lære kvensk eller finsk
- bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke vanlige kvenske eller finske ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og interesser, både muntlig og skriftlig
- bruke noen vanlige grammatiske strukturer, rettskriving, småord og enkle setningsmønstre
- bruke muntlige fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått
- delta i enkle spontane samtalesituasjoner
- forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen disse er brukt i
- forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
- skrive enkle tekster som beskriver eller formidler beskjeder
- bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene
- angi priser, mengder og størrelser
- bruke digitale verktøy for å finne informasjon
Kultur, samfunn og litteratur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- sammenligne levesett og omgangsformer i Norge og i finskspråklige land
- utforske lokal kvensk/norskfinsk og finsk kultur og vise den fram gjennom estetiske uttrykk
- fortelle om et utvalg av kvensk og finsk barne- og ungdomslitteratur fra ulike sjangere
- gi uttrykk for egne reaksjoner på film, bilder og musikk
Side 8 Av 13