Læreplan i kvensk eller finsk som 2. språk (FIN1-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Språklæring
- beskrive egenarten av kvensk språk og identifisere likheter og ulikheter mellom kvensk og finsk
- gi eksempler på ord og uttrykk i en kvensk dialekt
- beskrive og vurdere egen språkferdighet og framgang
- bruke relevant terminologi om språkets form, struktur og tekstoppbygging
- bruke relevant og presis terminologi for å beskrive språkets formverk og struktur
- vurdere egne språkferdigheter og læringsstrategier for å fremme videre språkutvikling
- bruke et bredt utvalg av digitale og andre hjelpemidler på en selvstendig måte
Kommunikasjon
- beherske et bredt ordforråd av generell art og enkelte faglige emner
- bruke språkets formverk og tekststrukturer i skriftlige og muntlige framstillinger
- forstå lengre skriftlige og muntlige framstillinger om ulike personlige, tverrfaglige og samfunnsmessige emner
- uttrykke seg skriftlig og muntlig på en situasjonstilpasset måte, med flyt, presisjon og sammenheng
- ta initiativ til å begynne og avslutte en samtale
- lese formelle og uformelle tekster i ulike sjangere og med ulike formål
- velge og bruke ulike lytte-, tale- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon
- velge og bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte
- bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon
- produsere tekster med sammensatt innhold i digitale medier
- beherske et bredt ordforråd på flere områder
- forstå lengre muntlige og skriftlige framstillinger om ulike historiske og samfunnsmessige emner
- uttrykke seg skriftlig og muntlig på en variert og situasjonstilpasset måte, med flyt, presisjon og sammenheng
- velge og bruke hensiktsmessige lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
- ta initiativ til å begynne, holde i gang og avslutte en samtale
- samtale om samfunnsspørsmål i språkområdet og om spørsmål knyttet til utdanning, yrkes- og arbeidsliv
- skrive formelle og uformelle tekster med god struktur og sammenheng om personlige, tverrfaglige og samfunnsmessige temaer
- presentere et valgfritt tverrfaglig fordypningsemne
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte hvilken status og utberedelse kvensk og finsk har i Norge, og hvordan det formidles gjennom ulike medier
- sammenligne språksituasjonen til kvener/norskfinner og andre finsk-ugriske minoriteter
- drøfte et utvalg av litterære tekster i ulike sjangere fra det finsk-ugriske språkområdet
- drøfte og analysere en film som belyser språklige minoriteters levesett, samfunnsforhold og verdier
- diskutere sammenhengen mellom språk, ulike kunstuttrykk og samfunn
- fortelle om viktige historiske hendelser og noen sentrale personer på Nordkalotten
- drøfte spørsmål knyttet til identitet, språk, samfunn og religion
- drøfte hvordan endringer i samfunnet påvirker bruken og utviklingen av kvensk og finsk
- lese og drøfte et representativt utvalg finskspråklige tekster fra ulike sjangere, epoker og språkområder
13 av 14