- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke relevant og presis terminologi for å beskrive språkets formverk og struktur
- vurdere egne språkferdigheter og læringsstrategier for å fremme videre språkutvikling
- bruke et bredt utvalg av digitale og andre hjelpemidler på en selvstendig måte
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beherske et bredt ordforråd på flere områder
- forstå lengre muntlige og skriftlige framstillinger om ulike historiske og samfunnsmessige emner
- uttrykke seg skriftlig og muntlig på en variert og situasjonstilpasset måte, med flyt, presisjon og sammenheng
- velge og bruke hensiktsmessige lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
- ta initiativ til å begynne, holde i gang og avslutte en samtale
- samtale om samfunnsspørsmål i språkområdet og om spørsmål knyttet til utdanning, yrkes- og arbeidsliv
- skrive formelle og uformelle tekster med god struktur og sammenheng om personlige, tverrfaglige og samfunnsmessige temaer
- presentere et valgfritt tverrfaglig fordypningsemne
Kultur, samfunn og litteratur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- fortelle om viktige historiske hendelser og noen sentrale personer på Nordkalotten
- drøfte spørsmål knyttet til identitet, språk, samfunn og religion
- drøfte hvordan endringer i samfunnet påvirker bruken og utviklingen av kvensk og finsk
- lese og drøfte et representativt utvalg finskspråklige tekster fra ulike sjangere, epoker og språkområder
Side 12 Av 14