Læreplan i geografi, samisk plan, fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (GEO2-01)
Utgått
Hovedområder
Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for. Hovedområdene utfyller hverandre og må sees i sammenheng.
I videregående opplæring er geografifaget lagt til Vg1 eller Vg2 i de studieforberedende utdanningsprogrammene, jf. Fag- og timefordeling for videregående opplæring.
Geografi har kompetansemål etter Vg1 i programområdene for samfunnsfag og økonomi, realfag og språkfag i studiespesialiserende utdanningsprogram.
Geografi har kompetansemål etter Vg2 i programområde for formgivingsfag i studiespesialiserende utdanningsprogram/ utdanningsprogram for musikk, dans, drama og idrettsfag.
Årstrinn | Hovedområder | |||
Vg1/Vg2 | Geografiske kilder og verktøy | Landskap og klima | Ressurser og næringsvirksomhet | Demografi og utvikling |
Geografiske kilder og verktøy
Hovedområdet geografiske kilder og verktøy omfatter bruk av kart, bilde, stedsnavn, statistikk og geografiske informasjonssystem.
Landskap og klima
Hovedområdet landskap og klima handler om indre og ytre krefter på jorda, og hva de har hatt å si når landskap ble dannet. Sammenhengen mellom naturlandskap og kulturlandskap og mellom landskapsbenevnelser og stedsnavn blir utforsket og kartlagt. Hovedområdet dreier seg om sentrale klimafaktorer og årsaker til og konsekvenser av klimaendringer og aktuelle naturkatastrofer.
Ressurser og næringsvirksomhet
Hovedområdet ressurser og næringsvirksomhet handler om hva ressurser har å si for lokalisering, næringsutvikling og bosetning og vurderinger av lokaliseringsfaktorer som knytter seg til den globale økonomiske virksomheten i dag.
Demografi og utvikling
Hovedområdet demografi og utvikling handler om befolkningsteorier, folketallsutvikling og flytting på jorda. Hovedområdet omfatter fordeling og forskjeller mellom majoriteter og minoriteter, fattige og rike og drøftinger av ulike typer utvikling.
2 av 7