Læreplan i geografi, samisk plan, fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (GEO2-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg1/Vg2
Geografiske kilder og verktøy
- lese og bruke kart i ulik målestokk og gjøre enkel kartanalyse
- bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
- gjøre observasjoner og registreringer av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke de til å se natur og samfunn i sammenheng
- finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilde, stedsnavn og statistiske framstillinger fra digitale og andre kilder
- gi oversikt over geografiske hovedtrekk, som elver, innsjøer, fjell, byer og land, nasjonalt, regionalt, og globalt
Landskap og klima
- gjøre rede for hvordan jorda er oppbygd, hovedtypene av bergarter og hvordan de blir dannet
- forklare hvordan indre og ytre krefter former landskap og kjenne igjen typiske landformer i Fennoskandia
- beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare sammenhenger og forskjeller mellom dem og mellom samiske benevnelser på landskapsformer og stedsnavn
- diskutere estetiske og økonomiske verdier i landskap
- gjøre rede for globale hav- og luftstrømmer og forklare hva de har å si for klimaet
- beskrive forhold som bestemmer vær- og klimaforhold i Fennoskandia
- drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilken innvirkning de har på samfunn som blir rammet
Ressurser og næringsvirksomhet
- gjøre rede for ressursbegrepet og diskutere hva som er lagt i begrepet bærekraftig ressursutnytting
- gi eksempel på og sammenligne ulike former for arealbruk i Norge og i Sápmi/Sábme/Saepmie
- drøfte miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av bruk og inngrep i naturområder i samiske samfunn og storsamfunnet
- gi eksempel på hvordan en har utnyttet ressursene i Norge og i Sápmi/Sábme/Saepmie og diskutere hvordan endringer i næringsstrukturen har påvirket lokalisering og bosetningsmønster
- gi eksempel på lokaliseringsfaktorer som er viktige for global økonomisk virksomhet og internasjonal arbeidsdeling og vurdere hva dette har å si i dag
Demografi og utvikling
- gjøre rede for den demografiske utviklingen i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie
- forklare årsakene til flyttestrømmer i land og mellom land og drøfte virkningene
- gi eksempler på teorier om befolkningsutvikling og drøfte globale befolkningsforhold
- gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land
6 av 7