Læreplan i historie og filosofi - programfag (HIF1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Historie og filosofi 1
Oldtid
- sammenlikne samfunnsstruktur og naturgrunnlag i to av oldtidens kultursamfunn og diskutere hvilke ideer som preget disse samfunnene
- drøfte hvordan mennesker i eldre kultursamfunn har forstått tid, søkt mening og overført kunnskap mellom generasjonene
- lese og gjøre rede for innholdet i en myte fra et eldre kultursamfunn og reflektere over hvilken rolle den kan ha hatt på mennesket i oldtiden
- reflektere over hvordan myter preger virkelighetsforståelse og fortellinger, og diskutere hvordan mytene søker å gi svar på grunnleggende spørsmål
- reflektere over symbolers betydning for utviklingen av språk og tenkning
- forme en enkel historisk framstilling som viser hvordan levninger fra oldtiden kan tolkes forskjellig
Antikken
- gjøre rede for kultur og samfunnsforhold i gresk og romersk sivilisasjon
- gjøre rede for framveksten av demokratiet i Athen og reflektere over ulike ideer om styreformer i antikken
- gjøre rede for naturfilosofi og athensk filosofi om menneske og samfunn
- forklare opprinnelsen til den filosofiske samtalen og anvende prinsippene for den
- bruke tekster fra antikken som levninger og beretninger til å forme en historisk framstilling om et tema
Middelalder
- gjøre rede for hvordan samfunn i middelalderen var organisert og styrt, og reflektere over hvordan makt ble legitimert
- gjøre rede for sammenhenger mellom antikkens filosofi og kristen tenkning og drøfte forholdet mellom filosofi og religion
- drøfte hvilken betydning islamsk kultur og tenkning fikk i middelalderen
- vise hvordan møter mellom ulike kulturer og religioner i middelalderen var preget av både konflikt og samarbeid
- undersøke og reflektere over menneskers liv og tenkning i middelalderen ved å bruke utvalgte kilder som levninger og beretninger
- bruke begrepene kontinuitet og endring til å vise hvordan middelalderhistorien kan framstilles på ulike måter
Renessanse
- gjøre rede for sammenhenger mellom økonomi, kunst og tenkning i renessansen og bruke kilder til å finne særpreg ved perioden
- gjøre rede for samfunnsforståelse i renessansen og drøfte tenkning om individ, stat og samfunn
- diskutere virkninger av reformasjonen for stat og individ
- gjøre rede for hvordan man kom fram til og spredte ny kunnskap i perioden og forklare hvordan denne kunnskapen utfordret den etablerte virkelighetsforståelsen
- gi eksempler på hvordan historiske perioder blir konstruert og drøfte hvilken betydning dette har for historieframstillinger
Opplysningstid
- gjøre rede for hvordan vitenskapsrevolusjonen la grunnlaget for nye virkelighetsforståelser og drøfte betydningen dette fikk for synet på mennesket
- gjøre rede for og reflektere over rasjonalismen og empirismen som erkjennelsesteorier
- presentere hovedtrekk i 1600- og 1700-tallets statstenkning og frihetsidealer og drøfte ved hjelp av tekster hvilke konsekvenser endringene fikk i Amerika og Europa
- gjøre rede for tenkning, kunst og kultur i romantikken som en reaksjon på opplysningstidens idealer
- gjøre rede for idealistisk og materialistisk forståelse av historie og vise hvordan disse tilnærmingene gir ulike forklaringer på opplysningstidens revolusjoner
Nyere tid
- forklare framveksten av industrisamfunnet og vurdere hva det innebar for forståelse av tid og arbeid
- sammenlikne liberalismen og marxismen og drøfte deres syn på frihet og likhet
- drøfte hvordan historieforståelser kan virke undertrykkende eller frigjørende
- drøfte i hvilken grad samefolkets felles historie har betydning for moderne allsamisk identitet på tvers av statsgrensene
- forklare hvordan historieskrivingen i første del av 1800-tallet bidro til utviklingen av nasjonale identiteter og vurdere om den har virket inkluderende eller ekskluderende på samer og nasjonale minoriteter
- vurdere innholdet i tekster som retter et kritisk søkelys på framveksten av det moderne samfunnet
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
7 av 9