Læreplan i historie og filosofi - programfag (HIF1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Historie og filosofi 2
Mennesket i moderne tid
- gi eksempler på hva modernisering kan være og drøfte positive og negative konsekvenser av disse
- drøfte situasjonen til urfolk og deres kultursituasjon i brytningen mellom tradisjon og modernitet
- forklare hva det vil si å tenke historisk til forskjell fra det å ha kunnskaper om historie, og hvorfor begge deler er viktig for å utvikle historiebevissthet
- reflektere over hva det vil si at mennesket er historieskapt og historieskapende
- gjøre rede for kjennetegn ved moderne og postmoderne tenkning og finne eksempler på slik tenkning
- presentere og reflektere over hovedsynspunkter i tekster om mennesker og modernisering
Kunnskap og sannhetssøken
- gjøre rede for sentrale vitenskapelige begreper og metoder
- gjøre rede for hvordan vitenskapelig tenkemåte og metode har omfattet stadig nye områder i moderne tid
- drøfte problemer knyttet til begrepene sannhet og objektivitet innenfor naturvitenskapelige og humanistiske fag
- reflektere over sammenhenger mellom vitenskap og teknologi i vår samtid
- presentere og drøfte hovedsynspunkter i tekster om teknologi, vitenskap og sannhet i moderne tid
Eksistens og mening
- gi eksempler på menneskets eksistensielle og religiøse undring og drøfte filosofers tilnærminger til slike spørsmål
- diskutere hendelser, endringer og utfordringer i moderne tid som har aktualisert etiske og eksistensielle spørsmål
- identifisere og drøfte menneskesyn i historiske og filosofiske tekster
- vurdere hva som former kollektiv identitet, og gi eksempler på hvordan ulike fellesskap har formet og formidlet slik identitet
- presentere og reflektere over hovedsynspunkter i tekster om eksistens og mening i moderne tid
Felleskap, produksjon og forbruk
- diskutere hvordan ideologi og tenkning preger arkitektur og kunst, og vurdere hvordan dette påvirker mennesker og fellesskap
- gjøre rede for noen sentrale økonomiske teorier og drøfte hvordan disse har fungert i praksis
- diskutere hvordan uttrykks- og kommunikasjonsformer påvirket og ble påvirket av den historiske utviklingen i moderne tid
- drøfte hvordan kjønn, etnisitet og sosial og religiøs tilhørighet har satt grenser for menneskers utfoldelse, og gi eksempler fra historien på hvordan slike grenser har vært overskredet eller endret
- gjøre rede for filosofiske ideer om forholdet mellom mennesker, dyr og natur
- gjøre rede for miljøproblemer i et historisk perspektiv og drøfte etiske dilemmaer knyttet til dette
Politiske ideer og ideologier
- gjøre rede for utviklingen av demokratiske ideer og samfunnsorganisering og drøfte utfordringer knyttet til realiseringen av disse
- gjøre rede for ideologibegrepet og undersøke politiske ideologier og massebevegelser, deres historiske bakgrunn og betydning
- gjøre rede for hvordan ideologier gir forenklede beskrivelser av virkeligheten og drøfte om dette er i konflikt med demokratiske idealer
- gjøre rede for hvordan terror og ikke-vold har vært brukt og begrunnet i politisk kamp og diskutere etiske problemer knyttet til slike virkemidler
- presentere og reflektere over ideologiske synspunkter i tekster
Historieforståelse, historiebevissthet og historiebruk
- gjøre rede for forskjellen på fortid og historie, og diskutere i hvilken grad en historieframstilling kan gi en sann framstilling av fortiden
- bruke historiefaglige metoder for å undersøke problemstillinger og utforme en faglig framstilling
- gjøre rede for forskjellige historiesyn og reflektere over eget historiesyn
- forklare begrepene identitetspolitikk og erindringspolitikk og vise til eksempler hvordan historie er blitt brukt i kulturell og politisk sammenheng
- forklare begrepet historiebevissthet og vurdere hvordan historiebevissthet kan prege menneskers forståelse av egne muligheter og begrensninger
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
8 av 9