Læreplan i naturfag, samisk plan (NAT2-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 4. årstrinn
Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
- innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale verktøy
- bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
Mennesket i naturen
- delta i aktiviteter hvor mennesker henter ressurser fra naturen og fortelle fra aktivitetene
- lage regler for forsvarlig framferd i naturen sammen med andre og selv praktisere omsorgsfull ferdsel i naturen
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter
- observere og notere hva som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid
- fortelle om dyr og samtale om dyrevelferd
- samle og systematisere informasjon og beskrive noen utdødde dyrearter og dyregrupper og hvordan de levde
Kropp og helse (Ernæring og helse)
- samtale om utviklingen av menneskekroppen fra befruktning til voksen
- beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp, og funksjonen til noen indre organer
- beskrive noen vanlig barnesykdommer og hva vaksinering er
- observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner og samtale om riktige klær etter vær og forhold
- samtale om ulike følelsesmessige opplevelser og reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse
Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)
- finne informasjon med og uten digitale verktøy og fortelle om noen av planetene i vårt solsystem
- gjenkjenne noen stjernebilder, herunder samiske, samtale om hvordan mennesker kan orientere seg etter stjernebilder og beskrive fenomener som kan observeres på himmelen
- gjengi myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk, norsk og andre urfolks tradisjon
Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
- beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
- gi eksempel på et kretsløp i naturen med utgangspunkt i biologisk nedbrytning
- gjennomføre forsøk som viser at stoffer kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
- gjøre forsøk med luft og lyd og beskrive observasjonene
- beskrive egne observasjoner av vær og skyer, måle temperatur og nedbør og samtale om værtegn og merkedager
Teknologi og design (Bioteknologi)
- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
- beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
- gjenkjenne og sammenligne bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet
7 av 11