Læreplan i naturfag, samisk plan (NAT2-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 7. årstrinn
Forskerspiren
- formulere spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke en selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet
- forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater
- bruke digitale verktøy og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- trekke naturfaglig informasjon ut fra enkle naturfaglige tekster i ulike medier
- publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Mennesket i naturen
- planlegge og delta i utnytting av naturressurser, fortelle om arter som utnyttes og samtale om hvorfor innhøsting skjer i forhold til fenomener i naturen
- fortelle om hvordan kunnskaper om dyr og fuglers atferd nyttes i forbindelse med jakt, fiske, fangst og reindrift og diskutere problemstillinger i forbindelse med utnytting av viltressursene våre
- fortelle om andre urfolks bruk av naturressurser
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- undersøke og beskrive blomsterplanter og forklare funksjonene til de ulike plantedelene
- undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter
- beskrive kjennetegn ved virveldyr og forklare funksjonen til de viktigste organene
- planlegge og gjennomføre undersøkelser i et naturområde
- beskrive kjennetegn til et utvalg av plante-, sopp - og dyrearter og fortelle hvordan disse er ordnet systematisk
Kropp og helse (Ernæring og helse)
- beskrive de viktigste organene i menneskekroppen og deres funksjoner
- beskrive skjelettet og muskler og gjøre greie for hvordan kroppen kan bevege seg
- forklare hva som skjer under puberteten og samtale om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering
- samle informasjon om og diskutere helseskader som kan oppstå ved bruk av ulike rusmidler
Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)
- beskrive solsystemet vårt og naturvitenskapens teorier for hvordan jorda har blitt til
- beskrive en modell for solsystemet og hvordan denne kan forklare observerte fenomener, inkludert dag og natt, månefaser og solas bevegelse over himmelen
Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
- undersøke og beskrive sentrale egenskaper ved noen mineraler og bergarter og hvordan de har blitt dannet
- gjennomføre forsøk med lyd, hørsel og støy, beskrive og forklare resultatene og hvordan vi kan skjerme oss mot uønsket lyd
- gjennomføre forsøk med magnetisme og elektrisitet, beskrive og forklare resultatene
- gjøre greie for bruk av noen energikilder før og nå og beskrive konsekvenser for miljøet lokalt og globalt
- observere værtegn i naturen og foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
- beskrive samiske termer for snø og føreforhold
- beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen
- forklare hvordan stoffer er bygd opp, og hvordan stoffer kan omdannes ved å bruke begrepene atomer og molekyler
- gjennomføre forsøk med kjemiske reaksjoner og forklare hva som kjennetegner disse reaksjonene
Teknologi og design (Bioteknologi)
- planlegge, bygge og teste mekaniske leker, beskrive ulike bevegelser i lekene og prinsipper for mekaniske overføringer
- planlegge, bygge og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, forklare virkemåten og beskrive prosessen fra idé til ferdig framstilt produkt
- gjøre greie for hvordan man gjennom tidene har brukt overføring av bevegelse til å utnytte energi i vind og vann
8 av 11