Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-02)
Utgått
Formål
Norsk for elever med samisk som førstespråk er et fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse, identitetsutvikling og utvikling av respekt for egen og andres kultur. Barn og unge med samisk som førstespråk vokser opp i et samfunn der to- og flerspråklighet og kulturelt mangfold preger hverdagen. Aktiv samfunnsdeltakelse forutsetter mestring av språk og tekst. Opplæringen skal legge til rette for utvikling av kompetanse i norsk språk og kultur og ruste til likeverdig deltakelse i skole, samfunnsliv og arbeidsliv.
Norskfaget skal sammen med faget samisk legge grunnlaget for utvikling av elevenes funksjonelle tospråklighet og gi innsikt i og forståelse for de samfunn de er en del av. På den måten kan norskfaget fremme en bevisst og kunnskapsbasert holdning til likheter og ulikheter mellom norsk og samisk språk og kultur Norskfaget skal bidra til å utvikle elevenes språk- og tekstkompetanse tilpasset elevenes forutsetninger og gi elevene innsikt i egen språklæring
Faget skal legge til rette for at elevene blir i stand til å bruke norsk aktivt, både muntlig og skriftlig og kunne orientere seg i det mangfoldet av tekster som kjennetegner dagens samfunn. I tillegg skal faget stimulere til utvikling av gode læringsstrategier og kritisk tenkning. Det skal også motivere til lese- og skrivelyst og gode lese- og skrivevaner. Norsk og samisk litteratur og litteratur fra andre urfolk og kulturer skal bidra til opplevelse, refleksjon og vurdering og utfordre elevene i deres kulturforståelse.
Fagene samisk og norsk har mange felleselementer, og det er derfor viktig med et nært samarbeid om disse to fagene. I norskopplæringen skal elevene stimuleres til å utforske språk og tekst i varierte samhandlingssituasjoner som åpner for refleksjon og analyse, kreativitet og estetisk utfoldelse. Gjennom opplæringen kan elevene møte seg selv og andre i nye roller, der de kan inspirere og utfordre hverandre og lære språket ved å bruke det. Elevene kan dermed bli rustet til aktiv deltakelse i skole, samfunnsliv og arbeidsliv som grunnlag for livslang læring. Opplæringen i norsk gjennom det 13-årige løpet skal gi elevene den språklige selvtillit som gir et godt grunnlag for livslang læring.
1 av 14