- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 2. årstrinn
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte, leke og eksperimentere med norske språklyder, ord, rim rytme og intonasjon
- gjenkjenne enkle ord, navn, begrep og enkle setninger knyttet til dagligdagse situasjoner
- hilse, takke, stille spørsmål og svare på enkle spørsmål
- forstå og gi enkle beskjeder
- sette sammen enkle ord til korte setninger
- telle og bruke tallene i kommunikasjon
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om handlingen i enkle, leste tekster
- snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk
- bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om innholdet i sanger, regler, dikt, eventyr og fortellinger
- samtale om norsk språk og i hvilke situasjoner man bruker norsk og samisk
Side 6 Av 14