- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 2. årstrinn
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte, leke, og eksperimentere med lyder, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer
- utforske egen hørsel og lydoppfattelse
- gjenkjenne, lytte og uttale eget og andres navn
- gjenkjenne, lytte ut og knytte språklydene til munnstilling, skriftbilde og håndalfabetet
- gjenkjenne, lytte ut og benevne tall på norsk
- hilse, stille spørsmål og svare på enkle spørsmål
- munnavlese og benevne sentrale dagligdagse begreper på norsk og tegnspråk
- lytte og gi respons til andre i samtale og under framføring på norsk og tegnspråk
- framføre enkle beskjeder og fortelle om opplevelser på norsk og tegnspråk
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- skrive bokstaver og eksperimentere med ord med egen håndskrift og på tastatur
- lese enkle tekster med forståelse
- bruke enkle lesestrategier for leseforståelse
- forstå og skrive enkle ord, fraser og skape enkle tekster
- uttrykke fantasi via skrift
- bruke datamaskin og andre tekniske hjelpemidler til tekstskaping
- finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tekst, tegninger, bilder, tegnspråk, drama, rytmikk og bevegelse
- uttrykke seg gjennom tegning, skriving og tegnspråk i forbindelse med lesing
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for at norsk og tegnspråk er ulike språk og hvordan de brukes i ulike situasjoner
- gjenkjenne og vise hvordan negasjoner, fortellende og spørrende setninger er forskjellige på norsk og tegnspråk
- gjøre rede for innholdet i kjente eventyr
Side 6 Av 14