Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlige tekster
- stille spørsmål på norsk eller tegnspråk og aktivt bidra med innspill og kommentarer
- lytte til, avlese, forstå og benytte ordforråd og uttrykk som dekker ulike emner og fag
- samtale på norsk eller tegnspråk om allmenne og faglige emner knyttet til utdanningsprogrammet
- anvende kunnskap om språk og tekst i samtale på norsk eller tegnspråk om egenopplevd litteratur
- utøve på norsk eller tegnspråk ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, presentasjoner og framføringer, både som aktør og tilskuer
- bruke relevante og saklige argumenter på norsk eller tegnspråk i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon
- beskrive og reflektere over på norsk eller tegnspråk egen språkbruksveksling
- reflektere over egen språkutvikling på norsk eller tegnspråk
Skriftlige tekster
- gjøre rede for hovedinnholdet i og reflektere over et representativt utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk, skjønnlitterære tekster, sakprosa, oversatt samisk litteratur og annen oversatt litteratur
- gjøre rede for enkelte sentrale forfattere knyttet til tekster som leses og oppleves
- hente ut og nyttiggjøre seg informasjon fra skriftlig materiale
- gi en sammenhengende skriftlig framstilling på hovedmålet med dekkende ordforråd og korrekte grammatiske strukturer
- skrive tekster i ulike sentrale sjangere og tilpasse språket etter formål, emne, sjanger og mottaker
- beskrive sjangerkrav og kompositoriske trekk i både skjønnlitterære tekster og sakprosa
- gjenkjenne språklige virkemidler og beskrive hvilken funksjon de har
- prøve ut egne uttrykksformer i ulike sjangere
Sammensatte tekster
- beskrive sentrale virkemidler i massemedia, teater og film
- reflektere over den rollen massemedier spiller i samfunnet
- kombinere muntlige, skriftlige, tegnspråklige og andre visuelle og auditive uttrykksformer i egen tekstproduksjon og ved framføringer og presentasjoner
- gjenfortelle og tolke hovedinnholdet i utvalgte stykker fra film og teater
- bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
Språk og kultur
- reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet
- forklare tospråklighet og flerspråklighet, førstespråk og andrespråk
- forklare forholdet mellom minoritetsspråk og majoritetsspråk i Norge
- oversette tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk og sammenlikne grammatiske hovedtrekk
- gjøre rede for noen paralleller og kontraster i tekstoppbygging på norsk og tegnspråk
- sammenlikne fortellermåter og språkfunksjoner i et utvalg norske og tegnspråklige tekster
- vurdere fortellermåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land
- hente, vurdere og anvende fagstoff fra digitale kilder i muntlig og skriftlig arbeid
10 av 14