Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlige tekster
- lytte til, vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner på norsk eller tegnspråk
- planlegge og gjennomføre en presentasjon på norsk eller tegnspråk av fagstoff fra både norskfaget og egne programfag
- tilpasse språk og sjanger til formål og mottaker og bruke et variert og presist ordforråd og terminologi
- gjøre rede for, på norsk eller tegnspråk, egen stemmebruk og ordvalg
- vurdere egen talespråklige utvikling og språkvalg
Skriftlige tekster
- beskrive helhet og nyanser i skriftlige framstillinger om faglige og allmenne emnerbeskrive helhet og nyanser i skriftlige framstillinger om faglige og allmenne emner
- lese hele skjønnlitterære verk
- reflektere over egen tekstopplevelse
- lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold
- beherske og beskrive bøyningsverk og setningsbygning på hovedmålet ved hjelp av relevant terminologi
- tilpasse språket etter sjanger, emne, formål og mottaker
- bruke de språklige virkemidlene humor, ironi, kontrast, sammenlikning, symbol og andre språklige bilder i egen tekstproduksjon
- bruke et nyansert ordforråd, passende uttrykksmåter og korrekt terminologi i egen skriving
- skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster med utgangspunkt i litterære tekster
Sammensatte tekster
- gjøre rede for handling og konflikt i opplevd drama fra film og teaterforestilling, basert på tekster fra 1800-tallet
- forklare estetiske uttrykk i teater, film, aviser og reklame
- kombinere muntlige, skriftlige, tegnspråklige og andre visuelle og auditive uttrykksformer i egen tekstproduksjon
- hente ut og presentere informasjon fra statistisk materiale
Språk og kultur
- beskrive hovedlinjene i norsk litteratur- og språkhistorie fram til 1870 med hovedvekt på 1800-tallet og gjøre rede for sentrale forfattere
- beskrive litteraturen ut fra et samfunnsperspektiv og trekke inn sentral europeisk kulturhistorie
- gjøre rede for forholdet mellom norsk og tegnspråkets status fram til 1900
- beskrive sentrale linjer i norsk språkhistorie fra norrøn tid til 1870
- beskrive, sammenlikne og vurdere språklige nyanser ved oversettelse til/fra tegnspråk ved hjelp av relevant terminologi
- forklare betydningen av faste uttrykk, språkbilder og ordtak i tekster
- forklare hvordan litteratur og kunstuttrykk har påvirket hverandre
11 av 14