Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Muntlige tekster
- gjøre rede for på norsk eller tegnspråk, egen stemmebruk og ordvalg
- vurdere egen talespråklige utvikling og språkvalg
- mestre ulike muntlige roller på norsk eller tegnspråk som aktør og tilhører
- vurdere og gi tilbakemelding på norsk eller tegnspråk på andre muntlige presentasjoner
- tilpasse språk og sjanger etter formål og mottaker og bruke et variert ordforråd
- samtale og diskutere på norsk eller tegnspråk tverrfaglige emner
- bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og presentasjoner på norsk eller tegnspråk
- avlese og bruke fagterminologi, ordtak og idiomatiske uttrykk
- sette sammen og framføre et skjønnlitterært program på norsk eller tegnspråk
- reflektere over egen utvikling og vurdere egen muntlig kompetanse
Skriftlige tekster
- tolke og analysere helhet og nyanser i ulike sjangere og sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt
- lese hele skjønnlitterære verk
- reflektere over egen tekstopplevelse
- bruke kunnskap fra andre fag og fagområder til å tolke og forstå tekst
- lese utvalgte tekster fra middelalderen fram til 1870, reflektere over innhold og tema og forklare hovedtrekk i oppbygning og framstillingsmåter
- lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster
- vurdere og bruke de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder i egen tekstproduksjon
- bruke kunnskap om tekst, sjangerkrav, komposisjon og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving
- beherske og beskrive formverket på hovedmålet ved hjelp av relevant terminologi
- tilpasse språket etter sjanger, emne, formål og mottaker
- bruke et nyansert ordforråd, passende uttrykksmåter og korrekt terminologi i egen skriving
- skrive litterære tolkinger, essay og resonnerende, drøftende og analyserende framstillinger
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- utarbeide egne problemstillinger og gjennomføre større skriftlige arbeider
- begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
- analysere og vurdere egne lese- og skrivestrategier
Sammensatte tekster
- gjøre rede for handling og konflikt i et opplevd drama som film eller teaterforestilling
- forklare estetiske uttrykk i teater, film, aviser og reklame
- vurdere og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bruk av bilde
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning av ulike sjangere fra tv, film og internett
- kombinere muntlige, skriftlige, tegnspråklige og andre visuelle og auditive uttrykksformer i egen tekstproduksjon
- sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
- tolke og presentere tekster fra ulike tider ved hjelp av ulike medier
- hente ut og presentere informasjon fra statistisk materiale
Språk og kultur
- beskrive hovedlinjene i norsk litteraturhistorie fram til 1870 med hovedvekt på 1800-tallet og gjøre rede for sentrale forfattere
- beskrive sentrale trekk ved den modernistiske tradisjonen fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag i et samfunnsperspektiv
- beskrive litteraturen ut fra et samfunnsperspektiv og beskrive sentrale trekk ved den modernistiske tradisjonen fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag
- se litteraturen i et samfunnsperspektiv og trekke inn sentral europeisk kulturhistorie
- lese et avgrenset utvalg oversatte nordiske tekster
- forklare hvordan litteratur og kunstuttrykk har påvirket hverandre
- gjøre rede for forholdet mellom norsk og tegnspråkets status fram til 1900
- greie ut om forholdet mellom norsk og tegnspråk på 1900-tallet og språkenes status i det nye årtusenet
- beskrive sentrale linjer i norsk språkhistorie fra norrøn tid til 1830
- gjengi hovedtrekkene i norsk språkdebatt og -politikk fra 1830-årene til i dag og beskrive bakgrunnen for våre to skriftspråk
- forklare betydningen av faste uttrykk, språkbilder og ordtak i tekster
- beskrive, sammenlikne og vurdere språklige nyanser ved oversettelse til/fra tegnspråk ved hjelp av relevant terminologi
- gi eksempler på hvordan ulike språk påvirker hverandre
- gjøre rede for språkslektskap og fellestrekk i sentrale auditive og i sentrale visuelle språk
- beskrive de språklige minoritetenes språksituasjon og språklige rettigheter i Norge i dag
- gi eksempler på språklige særtrekk i eget miljø og sammenlikne med andre sentrale dialekter og sosiolekter på norsk og tegnspråk
- gjøre rede for hvordan ulike språk og kulturer i Norge i dag møtes og brytes og hvordan eget språk og egen kultur utvikles og endres i samspill med andre
- bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder i egne arbeider
- vurdere fagstoff fra digitale kilder
- utforme en selvvalgt fordypningsoppgave som en skriftlig eller sammensatt tekst
13 av 14