Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (NOR7-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter nivå 2
Lytte og tale
- snakke med tydelig uttale
- gi uttrykk for egne meninger
- beskrive seg selv, familie, venner, fritid, skole, arbeidsliv og nærmiljø
- ta imot og gi informasjon og beskjeder i ulike situasjoner
- samtale med og stille spørsmål til medelever om faglige emner og hendelser i hverdagen
- samtale om innholdet i filmer, dataspill, litterære tekster og teaterstykker
- lytte til andre og gi respons på fortellinger og beskrivelser
- gjengi hovedinnholdet i dramatiserte eller illustrerte muntlige framstillinger og fortellinger
- forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner
Lese og skrive
- lese og forstå ulike typer tekster
- finne frem til og gjengi med egne ord informasjon i enkle fagtekster
- bruke grunnleggende regler for tegnsetting
- uttrykke egne følelser og meninger i egen skriving
- ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning
- gi eksempler på hvordan ord og bilde virker sammen i tekster
- skrive enkle fagtekster, sammensatte tekster, fortellinger og brev
- fylle ut relevante skjemaer
- bruke digitale medier til å skrive og gi hensiktsmessig respons på meldinger
- foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
- lese og forstå tabeller og grafiske framstillinger
Språklæring
- bruke grunnleggende strukturer for setningsbygging og tekstbinding
- identifisere og beskrive ulike ordklasser og funksjonene til disse ordklassene
- beherske ulike strategier for å lære nye ord og begreper
- samtale om kommunikasjonsstrategier
- bruke egne erfaringer til å snakke om likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
- beskrive og vurdere egen framgang med å lære norsk
Språk og kultur
- samtale om sentrale personer og handlinger i et utvalg skjønnlitterære tekster og tekster fra dagliglivet
- fortelle om noen lokale og sentrale norske personer, steder og begivenheter
- forklare betydningen av noen faste uttrykk, sentrale ordtak og språklige bilder
- forklare hvordan valg av ord, stemmebruk og kroppsspråk kan uttrykke forskjellige holdninger
- samtale om språklig mangfold i Norge
- sammenligne ulike levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker
- uttrykke egne tanker om personer og handlinger i norske TV-programmer, filmer og teaterstykker
6 av 8