Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (NOR7-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter nivå 3
Lytte og tale
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
- ta ordet, bruke faglige ord og begreper og delta aktivt i ulike opplæringssituasjoner
- presentere et fagstoff muntlig med og uten hjelpemidler
- oppsummere og beskrive innholdet i filmer, teaterstykker, radio- og tv-programmer og beskrive egne reaksjoner på disse
- fortelle om interesser, hendelser og erfaringer knyttet til egen hverdag tilpasset situasjon, formål og mottakere
- bruke kommunikasjonsstrategier både i forberedte og uforberedte situasjoner for å forstå eller gjøre seg forstått
- gjennomføre planlagte presentasjoner gjennom rollespill, drama, opplesning og intervju
Lese og skrive
- bruke varierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med ulike teksttyper
- hente informasjon fra fagtekster og bruke dette til å løse oppgaver
- skrive sammendrag av tekster om aktuelle emner i aviser, blader og på Internett
- lese skjønnlitterære tekster i ulike sjangere og presentere egne opplevelser og leseerfaringer
- gi eksempler på hva som gjør en tekst lett eller vanskelig å forstå
- lese og snakke om enkle tekster på sidemålet
- bruke et variert ordforråd for å uttrykke følelser og meninger i egen skriving
- gjenkjenne de språklige virkemidlene gjentakelse, sammenlikning og metaforer
- strukturere tekst etter tidsrekkefølge og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
- produsere sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper
- bruke tekster hentet fra Internett og følge regler om opphavsrett og kildebruk
- bruke regler for ortografi, tegnsetting og setningsstruktur i egen skriving
- finne litteratur og stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på bibliotek og Internett
- bruke ordbøker, oppslagsverk og digitale hjelpemidler
- beskrive og tolke grafiske presentasjoner av tall og andre data
Språklæring
- snakke om erfaringer med hvor, hvordan og når eleven bruker ulike språk
- samtale om bruk av ironi og humor i språket
- reflektere over egen erfaring med ulike lese- og læringsstrategier
- snakke om talemålsvariasjon, stemmebruk og kroppsspråk i ulike språk
- identifisere likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
- reflektere over egen flerspråklighet og dens betydning for egen læring av fag og språk
Språk og kultur
- presentere egne tolkninger av personer og handlinger i relevant skjønnlitteratur
- presentere viktige tema i noen sentrale norske samtidstekster
- samtale om særlige kjennetegn ved noen norske dialekter
- forklare opphavet til noen vanlige norske ord og uttrykk
- forklare hvordan språk og sjangere brukes forskjellig i ulike sosiale sammenhenger
- sammenlikne ironi og humor i ulike språk
- samtale om hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
- samtale om hvordan norsk språk endrer seg over tid
7 av 8