Læreplan i reiseliv og språk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (RSP1-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Reiseliv og språk 1
Språk og kultur
- samtale om kulturelle og språklige erfaringer knyttet til forskjellige geografiske områder
- drøfte sider ved tradisjoner, levemåter, verdier og normer i Norge og i andre land
- gjøre rede for betydningen av kulturkunnskap i formidling av opplevelser og destinasjoner
- finne opplysninger og presentere innholdet i sammensatte reiselivstekster på norsk/samisk og minst ett annet språk
- bruke situasjonstilpasset skriftlig og muntlig engelsk i sosiale, reiselivsfaglige og interkulturelle sammenhenger
- tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner på norsk/samisk og et annet språk
- samtale om aktuelle og tverrfaglige emner knyttet til reiseliv på norsk/samisk og minst ett annet språk
- beskrive og vurdere hvordan atferd, klesdrakt, språkbruk og kroppsspråk kan tilpasses ulike situasjoner i vertskapsrollen
- informere ulike målgrupper på norsk/samisk og et annet språk om nasjonale og internasjonale turistattraksjoner
- bruke ulike internasjonale målesystemer og gjøre valutaberegninger
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler i informasjonsinnhenting og kommunikasjon
Reiselivsproduktet
- beskrive det helhetlige reiselivsproduktet på en destinasjon og vurdere destinasjonens konkurransedyktighet
- drøfte hvordan ulike rammevilkår kan påvirke reiselivsnæringen, og hvordan reiseliv kan inngå i ulike næringskombinasjoner
- gjøre rede for sentrale nasjonale og internasjonale organisasjoner i reiselivet
- utarbeide og presentere en enkel markedsplan for et reiselivsprodukt
- vurdere ulike markedssegmenter med tanke på et reiselivsprodukt
- planlegge og gjennomføre muntlig guiding på en destinasjon på norsk/samisk og minst ett annet språk
- vurdere prinsipper for bærekraftig bruk av naturen på en destinasjon i reselivssammenheng
- gjøre rede for allemannsretten og vurdere forholdet mellom reiselivsnæringen og hensynet til naturbaserte næringer
- bruke informasjon om geografiske og kulturelle forhold i markedsføringsarbeid
- bruke behovs- og motivasjonsteori i analyse av ulike reiselivsprodukter
- identifisere kjennetegn ved lokale, nasjonale og internasjonale markedssegmenter i reiselivsnæringen
- gjøre rede for bærekraftig utvikling av en destinasjon
- forklare servicemedarbeiderens rolle i tjenesteproduksjon
- bruke kommunikasjons- og presentasjonsteknikker og digitale verktøy i presentasjoner på norsk/samisk og minst ett annet språk
7 av 9