Læreplan i reiseliv og språk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (RSP1-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Reiseliv og språk 2
Språk og kultur
- samtale om kulturelle og språklige erfaringer knyttet til forskjellige geografiske områder på norsk/samisk og minst ett annet språk
- drøfte betydningen av interkulturell forståelse og respekt i kommunikasjon med andre
- utveksle informasjon i forberedt og spontan samhandling med andre på norsk/samisk og minst ett annet språk
- lese og trekke ut hovedinnholdet i reiselitteratur på norsk/samisk og minst ett annet språk
- formidle emner fra norsk og samisk kulturhistorie og kulturliv på norsk/samisk og minst ett annet språk
- drøfte dagsaktuelle og reiselivsfaglige emner på norsk/samisk og et annet språk
- presentere sentrale nasjonale og internasjonale destinasjoner på norsk/samisk og minst ett annet språk
- drøfte reiseskildringer fra tidligere tider og vurdere informasjon og holdninger i et historisk perspektiv
Reiselivsutvikling
- gjøre rede for historiske forutsetninger for utviklingen av reiselivet og bruke historiske kilder i formidlingen av reiselivsprodukter
- drøfte hvordan reiselivsprodukter påvirkes av geografiske og klimatiske forhold
- vurdere hvordan utviklingen av tilbud, etterspørsel og trender i reiselivet henger sammen med samfunnsutviklingen
- diskutere sammenhenger mellom trender og muligheter for innovative reiselivsprodukter i Norge
- kartlegge og vurdere hvordan reiselivsnæringen påvirkes av globale miljøkrav
- drøfte virkninger av reiselivsprodukter på kultur, natur og miljø i lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- foreslå tiltak som kan gi en bærekraftig utvikling av reiselivsprodukter
- bruke UNESCOs database for verdensarven og andre oversikter over kulturarv og naturattraksjoner i planlegging av reiser
- gjøre rede for reiselivets betydning for den totale verdiskapningen i samfunnet
- presentere en destinasjon med vekt på historiske og geografiske forutsetninger for reiseliv
- presentere et reiselivsprodukt ved hjelp av digitale verktøy på norsk/samisk og et annet språk
8 av 9