Læreplan i samfunnsfag, samisk plan (SAF2-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 10. årstrinn
Historie
- finne eksempler på hendelser som har bidratt til å forme dagens Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge, og reflektere over hvordan samfunnet kunne ha blitt dersom disse hendelsene hadde forløpt annerledes
- presentere en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier
- søke etter og velge ut kilder, vurdere dem kritisk, og vise hvordan ulike kilder kan gi forskjellige framstillinger av historie
- drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i et historisk og nåtidig perspektiv med elever fra andre skoler ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
- presentere viktige utviklingstrekk i samisk og norsk historie på 1800- og første halvdel av 1900-tallet, og forklare hvordan disse peker fram mot dagens samfunn
- gjøre rede for fornorskningspolitikk som har vært ført overfor samer og andre minoriteter, og opposisjon mot fornorskningspolitikken og diskutere følger for enkeltmennesker og samfunn
- forklare framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved det moderne Norge
- forklare teknologiske og samfunnsmessige endringer som følge av den industrielle revolusjon
- drøfte ideer og krefter som førte til den amerikanske frihetskampen og den franske revolusjonen og følger dette fikk for den demokratiske utviklingen i Norge
- gjøre rede for imperialisme og kolonialisme og gi eksempler på avkolonisering
- formulere spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900-tallet og i vårt århundre, utforme årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av konfliktene
- drøfte betydningsfulle samfunnsomveltninger i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger
Geografi
- lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og beherske målestokk og karttegn og sammenligne tradisjonelle og moderne måter å finne frem i naturen på
- gjøre rede for egne rettigheter og konsekvenser når en arbeider på Internett og publisering av eget materiale
- lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovedtrekk i verden og sammenligne forskjellige land og regioner
- fortelle om naturgrunnlaget med vekt på jordas indre og ytre krefter, luftmassenes bevegelse, vannets kretsløp, vær, klima og vegetasjon og drøfte sammenhenger mellom natur og samfunn
- gjøre rede for geografisk utbredelse av Sápmi/Sábme/Saepmie og hvordan nasjonalstatlige grenser og forvaltningsgrenser deler områdene
- gjøre rede for samiske benevnelser på landskapsformer og samiske stedsnavn
- vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljø og samfunn og konflikter dette kan skape lokalt og globalt
- gjøre rede for befolkningers størrelse, struktur og vekst og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyere tid, inkludert urbanisering
- forklare og drøfte variasjoner i levekår i forskjellige deler av verden og sammenligne og vurdere de store forskjellene mellom fattige og rike
- drøfte premisser for bærekraftig utvikling
Samfunnskunnskap
- planlegge, gjennomføre og presentere problemorienterte samfunnsfaglige undersøkelser og vurdere arbeidsprosess og resultater
- finne fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skille mellom meninger og fakta, formulere argumenter og drøfte spørsmålene
- legge en plan for å starte og drive en bedrift ut fra undersøkelse av grunnlaget for denne
- analysere utviklingen av rusmiddelbruk og røyking i Norge og reflektere over holdninger til rusmiddel
- samtale om forholdet mellom kjærlighet og seksualitet i lys av kulturelle og religiøse normer
- beskrive utviklingen av forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for forbrukeres rettigheter
- forklare hva holdninger og fordommer er og drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn
- utforske hva som kreves for at samfunn skal kunne bestå og sammenligne to eller flere samfunn
- utforske tradisjonskunnskap og drøfte hvordan tradisjonskunnskap kan videreføres i moderne sammenhenger
- gjøre rede for politiske institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge og sammenligne disse med institusjoner i andre land
- gi eksempler på og drøfte demokrati som styreform, gjøre rede for politisk innflytelse og maktfordeling i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og bruke digitale kanaler for demokratiutøvelse
- diskutere årsaker til og følger av kriminalitet, og forklare hvordan rettsstaten fungerer ut fra hvordan et aktuelt lovbrudd er blitt behandlet
- beskrive hovedtrekk ved norsk økonomi og hvordan den henger sammen med global økonomi
- gjøre rede for grunnleggende menneskerettigheter og drøfte betydningen av at disse blir respektert
8 av 10