Læreplan i samfunnsfag, samisk plan (SAF2-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 4. årstrinn
Historie
- bruke begrepene fortid, nåtid og framtid om seg selv og familien
- presentere historiske emner ved hjelp av skrift, tegninger, bilder, film, modeller og digitale verktøy
- skape fortellinger om mennesker i fortiden og snakke om forskjeller og likheter før og nå
- utforske kilder og bruke disse til å lage etterligninger av gjenstander fra fortiden
- fortelle om egen slekt én til to menneskealdrer tilbake og om hvordan levevis og levekår har endret seg
- gjenkjenne historiske spor i eget lokalmiljø og undersøke lokale samlinger og minnesmerker
- gjenfortelle myter, sagn og eventyr med historisk innhold
- beskrive hvordan steinalderfolk levde som jegere og samlere ved å fantasere rundt de første menneskene som kom til landet vårt etter istiden
- fortelle om hovedtrekk ved jernalder i Sápmi/Sábme/Saepmie og samtale om bronsealder og jernalder i Norge og Norden for øvrig
- fortelle om hvordan overgang fra fangstsamfunn til primærnæringsøkonomi forandret levemåten i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge
- forklare hvorfor 17. mai og 6. februar feires og fortelle om andre lands nasjonaldager
Geografi
- navnsette på samisk og norsk og plassere hjemstedet, hjemkommunen, hjemfylket, Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge på tegninger, kartskisser eller modeller
- beskrive den samiske årssyklusen, og fortelle hvordan liv og arbeid er knyttet til denne
- beskrive landskapsformer, bruksområder og steder ved å utforske landskapet nær skolen og hjemmet og benytte samiske og norske benevnelser på disse
- bruke bilder, film og andre kilder for å fortelle om viktige landskap og landskapsformer i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge
- samle opplysninger fra globus, kart og digitale kilder og bruke disse til å samtale om steder, folk og språk
- peke ut verdenshav og verdensdeler og bruke sentrale geografiske begreper
- peke ut og orientere seg etter himmelretninger og gjøre rede for hvorfor det er tidsforskjeller
- planlegge og presentere reiser til andre områder i Sápmi/Sábme/Saepmie ved hjelp av kart og Internett
Samfunnskunnskap
- gjøre samfunnsfaglige undersøkelser som krever telling og regning, og presentere resultatene av undersøkelsene
- finne fram i trykte og digitale medier, sortere innholdet i kategorier og produsere materiale som kan publiseres
- følge enkle regler for personvern ved bruk av Internett
- fortelle om sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte i dag og samenes status som urfolk
- samtale om familiens og slektens oppgaver og relasjoner, samt variasjoner i familieformer, inkludert aleneforsørgerfamilier, storfamilier, familier der foresatte har samme kjønn og familier med flere sett foresatte
- gi eksempler på ulike forventninger knyttet til gutter og jenter og drøfte hvordan forventningene kan oppleves
- samtale om pengebruk til jenter og gutter og samtale om forhold som påvirker forbruk
- lage en oversikt over normer som regulerer forholdet mellom mennesker og samtale om konsekvenser ved å bryte normene
- utforme og praktisere regler for samspill med andre, og delta i demokratiske avgjørelser i skolesamfunnet
- samtale om toleranse og respekt i flerkulturelle samfunn og om hvordan møter mellom forskjellige kulturer både kan påvirke og berike hverandre
- drøfte oppfatninger av rettferdighet
6 av 10