Læreplan i samfunnsfag samisk (SAF2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Utforskeren
- formulere spørsmål om samfunnsfaglige tema, reflektere og delta i fagsamtaler om dem
- finne og presentere informasjon om samfunnsfaglige tema fra tilrettelagte kilder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og pålitelig
- bruke grunnleggende nettvett i digital samhandling og ha kunnskap om regler for personvern i digitale medier
- bruke metoder for opptelling og klassifisering i enkle samfunnsfaglige undersøkelser, og presentere enkle uttrykk for mengde og størrelse i diagram og tabeller
- skrive enkle tekster om samfunnsfaglige tema og bruke grunnleggende fagbegreper
- skape og illustrere fortellinger om mennesker som lever under ulike vilkår, og sammenlikne livsvilkår
- gi eksempler på hvordan mennesker har forskjellige meninger, at møter mellom ulike mennesker kan være både givende og konfliktfylte, og samtale om empati og menneskeverd
Historie
- bruke begrepene fortid, nåtid og framtid om seg selv og familien sin
- samtale om hvordan steinalderfolk levde som jegere og samlere og fantasere om de første menneskene som kom til landet etter istiden
- finne informasjon om og presentere sin egen slekt for en til to menneskealdrer siden og fortelle om hvordan levevis,levekår og kjønnsroller har endret seg
- gjenkjenne historiske spor i eget lokalmiljø og undersøke lokale samlinger og minnesmerker
- beskrive hovedtrekk ved jernalderen i Sápmi/Sábme/Saepmie og samtale om bronsealderen og jernalderen i Norge og Norden for øvrig
- fortelle om hvordan overgangen fra fangstsamfunn til primærnæringsøkonomi forandret levemåten i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge
- samtale om hvorfor og hvordan 17. mai og 6. februar feires, og fortelle om noen andre lands nasjonaldager
Geografi
- bruke navn på samisk og norsk og plassere hjemsted, hjemkommune, hjemfylke, Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge på kart
- sette navn på og plassere landene i Norden, verdenshavene og verdensdelene og finne geografiske benevnelser på kart
- beskrive den samiske årssyklusen og fortelle hvordan liv og arbeid er knyttet til denne syklusen
- beskrive landskapsformer, bruksområder og steder ved å utforske landskapet nær skole og hjem, og benytte samiske og norske benevnelser på dem
- fortelle om viktige landskap og landskapsformer i Norge, noen andre land og i Sápmi/Sábme/Saepmie
- samtale om steder, folk og språk og planlegge og presentere en reise i Sápmi/Sábme/Saepmie
- peke ut og orientere seg etter himmelretninger og gjøre rede for hvorfor det er tidsforskjeller
Samfunnskunnskap
- fortelle om sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte i dag og samenes status som urfolk
- samtale om variasjoner i familieformer og om relasjoner og oppgaver i familien og slekten
- gi eksempler på rettigheter barn har, på ulike forventninger jenter og gutter møter i sin hverdag, og samtale om hvordan forventingene kan oppleves
- undersøke pengebruken til jenter og gutter og samtale om forhold som påvirker forbruk
- samtale om tema knytte til seksualitet, grensesetting, vold og respekt
- lage en oversikt over normer som regulerer forholdet mellom mennesker, og forklare konsekvenser ved å bryte normene
- utforme og praktisere regler for samspill med andre, og delta i demokratiske avgjørelser i skolesamfunnet
- drøfte oppfatninger av rettferdighet og likeverd
6 av 10