Læreplan i samfunnsfag samisk (SAF2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter Vg1/ Vg2
Utforskeren
- formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive en drøftende tekst med bruk av fagbegreper, variert kildebruk og kildehenvisninger
- utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
- bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenlikne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere kildenes formål og relevans
- bruke sammenfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling
- drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsfora og vurdere egen forståelse i lys av andres innlegg
Individ, samfunn og kultur
- undersøke sosialisering av ungdom i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge ved hjelp av sentrale begreper om sosialisering og diskutere forholdet mellom etnisk og statsborgelig tilhørighet
- gjøre rede for rettighetene en har som forbruker og diskutere forbrukerens etiske ansvar
- regne ut inntekter, sette opp budsjett for en husholdning og vurdere hvordan livssituasjon, sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi
- analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep, og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer
- definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kultur, kjønnsroller og familie-, slekts- og samlivsformer varierer fra sted til sted, og endrer seg over tid
- diskutere hovedtrekk og variasjoner i samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
- diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
- drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår, og hvilke tiltak som kan motvirke dem
Arbeids- og næringsliv
- finne informasjon om ulike yrker og diskutere muligheter og utfordringer i arbeidsmarkedet i dag
- reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
- diskutere muligheter og utfordringer for sysselsetting og verdiskaping i samisk næringsliv og samfunn og drøfte arbeidsledighet
- diskutere etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
- gjøre rede for nærings-, arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og deres plass i arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår
- vurdere muligheter for og utfordringer ved å etablere en bedrift og trekke ut hovedlinjene i et resultat- og balanseregnskap
- diskutere verdien av likestilling og konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Politikk og demokrati
- utforske og diskutere hvordan en selv kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkning
- gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet om representasjon fra urfolk og minoriteter
- gjøre rede for urfolksrettigheter og drøfte det samiske folkets selvbestemmelsesrett
- diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
- drøfte flertallsdemokratiet og gjøre rede for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, herunder samiske demokratiske organer i Sápmi/Sábme/Saepmie
- analysere grunnleggende forskjeller mellom politiske partier og grupperinger i samisk og i norsk politikk
- gjøre rede for sentrale kjennetegn ved den økonomiske politikken i Norge
- diskutere hovedprinsippene for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor
- diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem
Internasjonale forhold
- definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet
- definere begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering med vekt på urfolks situasjon
- gjøre rede for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU
- finne eksempler på ulike typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre
- gjøre rede for ulike årsaker til at noen land er fattige og noen rike, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden
- diskutere kjennetegn på og årsaker til terrorisme
9 av 10