Læreplan i samisk som andrespråk (SAS1-02)
Utgått
Kompetansemål
Planen for faget samisk som andrespråk er bygd opp med kompetansemål på 10 nivåer. De ulike nivåene bygger på hverandre. Elevene kan velge mellom to alternativer, det vil si samisk 2 eller samisk 3 for måloppnåelse på 10. årstrinn, på Vg3 for studieforberedende utdanningsprogram og på Vg2 for yrkesfaglige utdanningsprogram.
Samisk 2Dette er et alternativ for elever som kan noe samisk men som ikke behersker språket. I samisk 2 skal elevene ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-7 etter 10. årstrinn. Etter Vg3 på studieforberedende utdanningsprogram skal elevene ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-10. Elever som fullfører alle 10 nivå, vil kunne oppnå en språkkompetanse i samisk som gjør dem i stand til å bruke språket skriftlig og muntlig, og de vil ha mulighet til å fortsette med studier på høyere nivå der opplæringsspråk er samisk.
Samisk 3Dette er et alternativ for elever som ikke kan noe samisk når de begynner med opplæring i samisk, og derfor vil ha nytte av å bruke mer tid på hvert nivå. I samisk 3 skal elevene ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-4 etter 10. årstrinn. Etter Vg3 på studieforberedende utdanningsprogram skal elevene ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-7. Det er anledning for elevene å velge å bli vurdert etter kompetansekrav enten etter samisk 2 eller samisk 3. Skolen må gjøre elevene oppmerksom på denne mulighet slik at elevene kan motiveres til å ta sluttvurdering etter samisk 2. Elevene må avgjøre dette senest på begynnelsen av 10. årstrinn.
Det 13-årige skoleløpet |
Trinn |
Kompetansekrav samisk 2 |
Kompetansekrav samisk 3 |
Grunnskole |
Etter 10. årstrinn |
Nivå 1-7 |
Nivå 1-4 |
Studieforberedende utdanningsprogram |
Etter Vg1 |
Nivå 1-8 |
Nivå 1-5 |
Etter Vg2 |
Nivå 1-9 |
Nivå 1-6 | |
Etter Vg3 |
Nivå 1-10 |
Nivå 1-7 | |
Yrkesfaglige utdanningsprogram |
Etter Vg2 |
Nivå 1-8-* |
Nivå 1-5 |
Etter påbygging til generell studiekompetanse |
Nivå 1-10 |
Nivå 1-7 |
5 av 16