Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 10. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- fortelle om ulike kommunikasjonsformer og hvordan språklige og kulturelle variasjoner påvirker kommunikasjonen
- diskutere språkrøkt
- lede og referere fra møter og diskusjoner, uttrykke egne meninger og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- drøfte og forklare flerspråklighet og flerkulturell tilhørighet
- gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere
- vurdere egne og andres muntlige fremføringer
- fortelle om bøker og forfattere ut fra egen interesse og argumentere for sitt bokvalg
- lese og sammenligne samisk og andre urfolks litteratur
- vurdere virkemidler i reklame og underholdingsmedier og reflektere over hvilken påvirkning de har
Skriftlig kommunikasjon
- formidle egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på tolkning og refleksjon
- gjenkjenne ulike språklige virkemidler og bruke dem i egne tekster
- planlegge og fullføre et skriftlig prosjekt fra ide til ferdig produkt og vurdere egen tekst og egen skriveutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster
- bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
- bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder
- lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære- og sakspreget
- gjøre rede for hovedperiodene i samisk litteraturhistorie og fortelle om forfattere og klassikere i samisk litteratur
- presentere resultat av fordypning i et selvvalgt emne
Tradisjonell kunnskap
- sammenligne tradisjonelle samiske tekster med moderne tekster
- bruke ord, begrep og uttrykksmåter som har tilknytning til natur
- sammenligne samiske ordtak med norske ordtak
Språket i bruk
- beherske rettskriving og ortografi og vanlige tekstdelingsmetoder
- forklare ordklasser, bøyningslære, ordavledninger og grunnprinsippene i setningslæren i arbeid med språk og tekster
- drøfte hvordan språkrøkt og språkutvikling kan ivaretas
- identifisere de samiske språkene og fortelle om likheter og forskjeller mellom dem og fortelle om den finskugriske språkfamilie
- gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk
9 av 14