Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 7. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner
- lede et møte
- lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
- presentere et fagstoff muntlig med eller uten hjelpemidler
- diskutere hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
- bruke samiske ord og uttrykk bevisst
- lese lengre skjønnlitterære tekster, barne-og ungdomslitteratur og sakprosatekster og uttrykke forståelse og leseopplevelser
- lese andre urfolks tradisjonelle fortellinger og sammenligne disse med samiske eventyr og fortellinger
Skriftlig kommunikasjon
- bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo
- utvikle egen tekst fra ide til produkt, og vurdere tekstens utvikling på grunnlag av respons
- presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker og bruke disse erfaringene som grunnlag for eget skriftlig arbeid
- vurdere egne og andres tekster
- bruke kilder og oppslagsverk i arbeid med tekster
- skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift
- bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
- benytte biblioteket, samiske oppslagsverk, samiske medier og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte
Tradisjonell kunnskap
- bruke ord og begreper for vær og føre, og fortelle om merkedager og værtegn
- innhente informasjon i sitt eget lokalmiljø om diiddat/dijda og ordtak og om hvordan de brukes i hverdagen
- bruke ord og begreper knyttet til tradisjonelle arbeidsoppgaver og samtale om hva birgejupmi/bierggim/bïerkenidh er
Språket i bruk
- gjøre rede for hvordan ordavledninger og sammensatte ord blir laget og hvordan tilpasse lånord
- påvise hvordan språket forandrer seg i forhold til situasjon, tid og sted
- skille mellom helsetning og leddsetning, og bruke ulike setningskonstruksjoner
- strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
- gjøre rede for hvordan majoritetsspråkene har påvirket og fortsatt påvirker det samiske språket
- beskrive egenarter i egen dialekt i forhold til skriftspråket
- fortelle om språkområdene i Sápmi/Sábme/Saepmie
8 av 14