Læreplan i samisk historie og samfunn - programfag (SHS1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Samisk historie og samfunn 1
Folk, bosetting og livsformer
- definere og bruke sentrale demografiske begreper
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
- gjøre rede for det geografiske området Sápmi og folkegrupper i området i et historisk perspektiv
- beskrive samisk befolkningsutvikling, livsformer og bosetting, og drøfte hendelser som har påvirket utviklingen
- gjøre rede for samisk ressursutnytting og livsformer fra veidesamfunn via etableringen av primærnæringer fram mot dagens situasjon
- drøft betydningen av kontinuitet, utvikling og omstilling i samiske samfunn
Kolonisering og assimilering
- definere begrepene kolonisering og assimilering, og gi eksempler fra Sápmi
- gjøre rede for relasjoner mellom etniske grupper i Sápmi fra tidlig metalltid til tidlig nytid
- gjøre rede for idéhistoriske strømninger og ulike nasjonalstaters holdninger til og politikk overfor samer, andre urfolk og minoriteter fra ca. 1700 og fram til andre verdenskrig
- drøfte hvordan forskning kan ha vært brukt i kolonisering og assimilering
- beskrive etablering og stenging av grenser i Sápmi, Lappekodicillen og andre konvensjoner som regulerer grenseoverskridende aktiviteter og drøft konsekvenser for den samiske befolkning
- sammenligne kolonisering i Sápmi med koloniseringen i andre områder
Tradisjoner og forståelsesrammer
- beskrive samers verdensanskuelse med utgangspunkt i tradisjoner og tradisjonell kunnskap
- drøfte forhold mellom individ, fellesskap og samfunn hos samer
- gi eksempler på og å drøfte samiske sedvaner og verdier
- gjøre rede for prinsipper for og endringer i samisk barneoppdragelse og sosialisering
- gjøre rede for endring i arbeidsfordeling mellom menn og kvinner i samiske samfunn
- beskrive hovedtrekk i samisk sosial organisering og forskjeller i forhold til nabofolkenes sosiale organisering
- drøfte hvordan samhandling mellom samer og nabofolk kan føre til gjensidig påvirkning
- reflektere over hva det innebærer at samer skal være likeverdige medlemmer av sivile samfunn og av statsfellesskap
- drøfte tekster med ulik forståelse av samer og andre urfolk og vurdere om ulike oppfatninger kan ha sammenheng med faglig og kulturell bakgrunn
7 av 9