Læreplan i samisk historie og samfunn - programfag (SHS1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Samisk historie og samfunn 2
Samer, natur og miljø
- beskrive tradisjonell samisk forståelse av landskap og drøfte hvordan denne forståelsen danner grunnlag for livsform, tilhørighet og identitet
- gi eksempel på sentral samisk naturterminologi, og drøfte forholdet mellom tradisjonell og vitenskapsbasert kunnskap
- gjøre rede for kollektiv og individuell samisk bruks- og eiendomsrett og sammenligne med tilsvarende rettigheter hos nabofolk
- beskrive og drøfte samers forhold til natur og landskap i fortid og nåtid, og sammenlikne med nabofolks forhold til naturen
- gi eksempler på tradisjonell kunnskap i samiske områder og drøfte betydningen av slik kunnskap for utnytting av naturressurser, næringstilpasninger og livsformer
Vitalisering og selvbestemmelse
- gjøre rede for samisk organisasjons- og institusjonsbygging fra ca. 1900 og fram til i dag, og gi eksempler på vitaliseringsprosesser
- beskrive utviklingen i nasjonalstatenes holdninger til og politikk overfor samene og nasjonale minoriteter etter andre verdenskrig og drøfte bakgrunn for denne utviklingen
- plassere sametingene i de politiske systemene i Norge, Sverige og Finland og gjøre rede for bakgrunn, rettslig grunnlag, etablering, funksjon og organisering
- gjøre rede for formelle og uformelle maktstrukturer knyttet til sametingene
- drøfte samepolitisk samarbeid på tvers av landegrensene og status for samiske rettigheter i de ulike nasjonalstatene
- gjøre rede for bakgrunnen for og hovedpunktene i den norske Grunnloven § 110a, sameloven og finnmarksloven
- drøfte sammenhenger mellom ideologiske og politiske prosesser i Sápmi og samisk deltakelse i urfolksarbeid i og utenfor FN-systemet
- gjøre rede for status for og hovedpunkter i FNs deklarasjon og konvensjon om urfolks rettigheter
Teori og metode
- gjøre rede for grunnleggende trekk ved historisk og samfunnsvitenskapelig teori og metode
- avgrense, bearbeide, formulere og presentere samisk relaterte samfunnsfaglige problemstillinger
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
- gjøre rede for utviklingen av forskning omkring samiske spørsmål
- vurdere etiske utfordringer knyttet til historie- og samfunnsforskning spesielt på samer og andre urfolk
- forklare hvordan samfunnsforskeren kan påvirkes av sin egen faglige og kulturelle bakgrunn, og diskutere problemer knyttet til objektivitet i samfunnsforskning
- drøfte rettighetsmessige sider ved anvendelse av urfolks tradisjonelle kunnskaper i forskningen
- drøfte forholdet mellom urfolks tradisjonelle kunnskap og vitenskapskunnskap
8 av 9