Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
- opptre i ulike språkroller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
- bruke musikalske uttrykk og bilder i framføringer og presentasjoner
- uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen
- presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med og uten digitale verktøy
- vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
Skriftlig kommunikasjon
- lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og reflektere over innhold og form i teksten
- referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i en tekst
- forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
- mestre sentrale regler i formverk og ortografi og skrive tekster med variert setningsbygning og funksjonell tegnsetting
- skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
- skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
- skrive fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
- gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
- oversette enkle tekster fra norsk til samisk
- bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoblinger og varierte estetiske virkemidler
- velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler
Språk, kultur og litteratur
- gi eksempler på noen likheter og forskjeller mellom muntlig og skriftlig språk
- bøye substantiv i entall og flertall
- bøye verb i presens og preteritum og gjenkjenne imperativformer og kondisjonalisformer i de samiske språkene der disse finnes
- bruke vanlige ordavledninger, sammensatte ord og noen possessive suffiks
- gjenkjenne refleksive og resiproke pronomener
- utføre grunnleggende setningsanalyse for å finne subjekt, verbal og objekt i setningen og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap
- samtale om hovedforskjeller mellom samisk og norsk og om hvordan majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over eget språkbruk
- reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
- forstå noe tale fra andre samiske språk
- samtale om stedsnavn
- bruke ord og begreper knyttet til tradisjonell kunnskap
- samtale om diiddat/dijda/dïejvesh, ordtak og nárrideapmi/nárridibme/nerrehtimmie
- presentere egne tolkninger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur
- kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder
- bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker
8 av 14