Banemontørfaget (BAN03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- planleggje bygging, drift, kontroll og vedlikehald av over- og underbygningen i køyreveg for skjenegåande transport ved hjelp av ulike prosjektverktøy, arbeide etter teikningar, beskrivingar og preaksepterte løysingar, velje verktøy og materiale og vurdere kostnader, tidsbruk og miljøomsyn i arbeidet
- gjere greie for og bruke kvalitetssikringssystem, gjennomføre arbeidet i tråd med gjeldande krav til helse, miljø og sikkerheit og toleransekrav og reflektere over konsekvensar av ikkje å følgje krava
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre ein sikker jobbanalyse og rapportere om uønskte hendingar
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipp og reflektere over konsekvensane av ulike belastningar for yrkesutøvaren
- sikre og sperre av byggjeplassar og anleggsområde i samsvar med gjeldande regelverk og vurdere kva risikofaktorar som kan påverke trafikkavviklinga
- velje ut og bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensar av feilbruk
- kjeldesortere og handtere avfall etter gjeldande regelverk, behandle farlege stoff, uønskte plantar og organismar, reflektere over konsekvensane av feilhandtering og iverksette tiltak
- arbeide etter regelverk og avtalar som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjere greie for pliktene og rettane til arbeidsgivaren og arbeidstakaren og reflektere over krav og forventningar som blir stilte til eit likeverdig og inkluderande yrkesfellesskap
- gjere greie for kvalitetane og eigenskapane til stål, grus og andre steinmateriale, betong og trevirke og vurdere bruken ut frå haldbarheit, miljøomsyn og økonomi
- ta imot materiale, utstyr og verktøy og kontrollere kvaliteten i tråd med arbeidsoppdraget
- velje og bruke ulike maskiner og metodar i arbeidet med spor og sporanlegg og halde ved like maskiner, reiskapar og utstyr
- forstå kvifor overhøgder blir brukte i sporet, og drøfte forholdet mellom overhøgde og strekningshastigheit
- byggje og halde ved like sporanlegg og sporvekslarar og vurdere konsekvensen av feilproduksjon
- forstå kreftene som verkar i sporet, og halde ved like heilsveisa spor
- gjere greie for ulike typar brukonstruksjonar og byggje og halde ved like spor på bruer
- velje skjener og sviller og byggje spor i tråd med arbeidsoppdraget
- halde ved like vassvegar og vurdere korleis landskapet og dei geologiske forholda påverkar underbygninga
- kontrollere vegetasjonen langs spor og ved stasjonsområde, fjerne uønskt vegetasjon, drøfte ulike metodar for vegetasjonskontroll og reflektere over hvorfor uønsket vegetasjon fjernes
- vurdere korleis klimaet kan påverke sporstabiliteten, og setje i verk tiltak
- forstå og gjere greie for oppbygginga av det elektrotekniske anlegget i og ved sporet
- utføre enkel kontroll, sikring og vedlikehald av støttemurar, tunnelar og fjellskjeringar
- utføre grunnleggjande førstehjelp
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 banemontørfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren skal vere i dialog med lærlingane om utviklinga deira i vg3 banemontørfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget.