Scenisk dans (DAN02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utøve dans med ulike bevegelseskvaliteter og kinestetisk bevissthet
- vise og beskrive sentrale dansetekniske prinsipper i ulike dansesjangre
- utforske og beskrive formidling og uttrykk i ulike dansesjangre
- utforske samspillet mellom dans, musikk, rom og meddansere
- utforske bevegelsesmuligheter gjennom improvisasjon, alene og i samhandling med andre
- dokumentere og reflektere over eget arbeid med dans
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å øve på og utforske danseteknikker, bevegelseskvaliteter og bevegelsesmuligheter. Videre viser og utvikler de kompetanse ved å samhandle med andre og reflektere over sammenhenger mellom utøvelse, utforsking og egen læring i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å gi elevene mulighet til å utforske ulike sjangre, tilnærminger til danseutøvelse og kunstneriske kontekster. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i teknikk, formidling og kreativt arbeid med scenisk dans, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egen teknikk, danseutøvelse og evne til improvisasjon.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i scenisk dans 1 basert på kompetansen eleven har vist i arbeid med teknikk og danseutøvelse og improvisasjon, og ved utforsking av egne bevegelsesmuligheter og refleksjon over egen utvikling.