Scenisk dans (DAN02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke stilforståelse, kinestetisk bevissthet og dynamikk i ulike dansesjangre
- utøve sentrale dansetekniske prinsipper i ulike dansesjangre
- utforske og utøve dans i samspill med musikk, rom og meddansere
- utforske danseteknikk og uttrykk gjennom improvisasjon, alene og i samhandling med andre
- beskrive egne erfaringer med kulturelt mangfold i sceniske danseformer
- reflektere over sammenhenger mellom dansesjanger, danseteknikk og kunstnerisk formidling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å utøve, utforske og improvisere i dans. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de arbeider med teknikkforståelse og formidling, og når de samhandler med andre. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de undersøker sammenhenger mellom teknikk, utøvelse og utforsking, og når de reflekterer over egen læring i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide med ulike sjangre, teknikker og med ulike kunstneriske kontekster. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å arbeide med ulike innfallsvinkler til teknikktrening og koreografiske produkter og prosesser, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egen danseteknikk og eget danseuttrykk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i scenisk dans 2 basert på kompetansen eleven har vist både gjennom teknikkutøvelse, kunstnerisk formidling, improvisasjon og samhandling.