Scenisk dans (DAN02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- formidle dans med forståelse av danseteknikk, stil og sjanger
- utøve dans med variert dynamikk, personlig uttrykk og fokusert tilstedeværelse
- utøve og utfordre samspill mellom dans, musikk, rom og meddansere
- utforske og skape sitt eget uttrykk i dans gjennom improvisasjon og andre kreative tilnærminger
- reflektere over den sceniske dansens funksjon som kunstnerisk ytringsform
- reflektere over egne og andres kunstneriske uttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å utøve, utforske og improvisere i dans. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de arbeider selvstendig med teknikkforståelse, formidling og kunstnerisk uttrykk. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utøver dansesjangre og stiler på en selvstendig måte, kritisk vurderer ulike tilnærminger til improvisasjon, og reflekterer over samhandling med andre, personlig uttrykk og bevegelsesstil.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene arbeide selvstendig og i fellesskap for å utforske kunstneriske uttrykk i dans. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeidet med å finne sitt personlige uttrykk i dans, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egen teknikk, kunstneriske uttrykk, egen danseriske identitet og formidlingsevne.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i faget basert på kompetansen eleven har vist gjennom å utforske og formidle et personlig og kunstnerisk uttrykk, og gjennom å vise teknikkforståelse, bruk av kreative tilnærminger og evne til samhandling.