Vg2 trearbeid (DTR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre en produksjon fra idé til ferdig produkt i samsvar med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- utforske og gjøre rede for tradisjonelle håndverksteknikker og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- velge og bruke ulike typer manuelle og styrte trebearbeidingsmaskiner, elektriske håndmaskiner og håndverktøy og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker ressursutnyttelse og resultat
- lage produkter i heltre med tradisjonelle sammenføyningsteknikker både maskinelt og for hånd og velge teknikk ut fra materialets egenskaper
- vurdere, velge og bruke ulike platematerialer i produkter med ulike sammensettingsmetoder og utføre finering i tråd med hensyn til en bærekraftig produksjon
- lage og bruke ulike maler, jigger og sjablonger i produksjonen
- vurdere, tilpasse og montere ulike typer beslag både for hånd og ved hjelp av maskiner
- slipe og sette opp skjærende håndverktøy og utføre enkelt vedlikehold av maskiner i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.