Vg2 trearbeid (DTR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter arbeidsplanlegging og tegning
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utarbeide og bruke skisser, arbeidstegninger, modeller og digitale ressurser for å visualisere egne og andres ideer til ulike håndverksprodukter
- gjøre rede for trefagenes historiske utvikling, stilhistorie og estetikk og anvende denne kunnskapen i eget arbeid med ulike treprodukter
- bruke fagspråk i presentasjon og formidling av ulike treprodukter og -tjenester
- utarbeide og dokumentere produksjonsplaner fra idé til ferdig produkt ved hjelp av tegninger og kapplister og ut fra gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og velge sammenføyninger i heltre- og plateprodukter og gjøre rede for sammenhengen mellom produktets funksjon og holdbarhet
- beregne forbruk, tid og pris på materialer, egne produkter og tjenester og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke produktivitet og lønnsomhet
- utforske tradisjonelle sammensettingsteknikker og gjøre rede for hvordan konstruksjon, materialvalg og produksjonsmetode påvirker resultatet
- gjøre rede for hvordan automatiserte trebearbeidingsmaskiner kan brukes i framstilling av deler og enkle produkter i tre
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget arbeidsplanlegging og tegning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget arbeidsplanlegging og tegning. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget arbeidsplanlegging og tegning ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget arbeidsplanlegging og tegning basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.