Vg2 trearbeid (DTR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter materialkunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for ulike treslags oppbygning, egenskaper, bruksområder og kvalitetssortering og bruke denne kunnskapen i valg av materialer til produkter
- vurdere egenskaper og bruksområder for ulike platematerialer og bruke denne kunnskapen i praksis
- utforske og vurdere bruk av ulike festemidler, overflatebehandlingsmidler og påføringsmetoder og bruke kunnskapen i praksis
- gjøre rede for hvordan valg av ulike trevirker, materialer, overflatebehandlinger og festemidler påvirker resultatet og konsekvensene for helse og miljø, bærekraft og ressursutnyttelse
- gjøre rede for ulike metoder for lagring og stabling av trematerialer og hvordan ulike valg påvirker kvalitet, skader og svinn på materialene
- gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av materialer kan bidra til en bærekraftig produksjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget materialkunnskap når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget materialkunnskap. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget materialkunnskap ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget materialkunnskap basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.