Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke egnet teknologi og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • oppfatte, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne tekster
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om ulike emner
  • bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne tekster
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
  • lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, også sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
  • beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
  • utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold for talespråklige og tegnspråklige i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
  • diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, deriblant musikk/tegnspråkpoesi, film og spill

Underveisvurdering

Standpunktvurdering