Engelsk for elever med tegnspråk (ENG02‑04)
Kjerneelementer
Kommunikasjon
Kommunikasjon innebærer å skape mening med språk og å kunne bruke språket i formelle og uformelle sammenhenger. Elevene skal ta i bruk ulike språkmodaliteter og egnede strategier for å kommunisere i forskjellige situasjoner og ved å bruke ulike medier og kilder. Elevene skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund. Opplæringen skal legge til rette for at elevene får utfolde seg og samhandle i autentiske og praktiske situasjoner tilpasset den enkeltes hørselsfunksjon og behov.
Språklæring
Språklæring innebærer å utvikle språkbevissthet og kunnskap om engelsk som system og å kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan språklyder, tegn-/ordforråd, og ord-, setningsstrukturer og tekststrukturer brukes, gir elevene valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling. Språklæring innebærer å se sammenhenger mellom engelsk og andre språk elevene kan, og å forstå hvordan engelsk er bygget opp.
Møte med engelskspråklige tekster
Språklæringen skjer i møte med engelskspråklige tekster. Tekstbegrepet brukes i vid forstand: talespråklige, tegnspråklige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede, fra nåtid og fortid. Tekstene kan inneholde skrift, tegn, bilder, lyd, tegninger, grafer, tall og andre uttrykksformer som er satt sammen for å understreke og formidle et budskap. Arbeid med engelskspråklige tekster bidrar til å gi elevene kunnskap om og erfaring med språklig og kulturelt mangfold. Gjennom å reflektere over, tolke og kritisk vurdere ulike typer engelskspråklige tekster skal elevene tilegne seg språk i tillegg til kunnskap om kultur og samfunn, og de skal utvikle interkulturell kompetanse i form av evnen til å forholde seg til ulike levemåter, tenkesett og kommunikasjonsmønstre. Elevene skal få et grunnlag for å forstå både den talespråklige og den tegnspråklige verden rundt seg og for å se sin egen identitet i en flerspråklig og flerkulturell sammenheng.
Språk og teknologi
Språk og teknologi innebærer at elevene skal utforske og lære om hvilke muligheter teknologi gir for språklæring, og om hvilke begrensninger som ligger i teknologien. Teknologi åpner for å møte og utforske autentiske tekster, språkmodeller og forskjellige kommunikasjonsarenaer med ulike språkmodaliteter. Elevene skal også lære å finne informasjon og vurdere den kritisk, og de skal lære å bruke teknologi og medier kreativt og hensiktsmessig.