Engelsk for elever med tegnspråk (ENG02‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke hensiktsmessig teknologi og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling
- utforske og bruke tegn/ord og uttrykk i lek og/eller sang og rollespill
- oppfatte og forstå tegn/ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
- uttrykke seg forståelig med et variert tegn-/ordforråd og høflighetsuttrykk tilpasset mottaker og situasjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner tilpasset ulike mottakere og situasjoner
- utforske og samtale om noen språklige likheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- identifisere setningsledd i ulike typer setninger og bruke kunnskap om bøying av verb, substantiv og adjektiv i arbeid med egne tekster
- følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og oppfatte innholdet i engelskspråklige sakprosatekster og engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur/tegnspråkpoesi og skrive og samtale om innholdet
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
- reflektere over identitet, kulturell tilhørighet og døvekultur gjennom møter med engelskspråklige tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i engelsk for elever med tegnspråk på 5., 6. og 7. trinn når de leker og utforsker språket, når de leser med flyt og forståelse og uttrykker seg i ulike typer tekster om ulike samfunn i den engelskspråklige verden.
Læreren skal bruke en hensiktsmessig språkmodalitet for å gjøre det engelske språket tilgjengelig for elevene. Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å utvikle elevenes leseferdigheter og muntlige og skriftlige ferdigheter i varierte situasjoner. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram alene og sammen med andre er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i engelsk og om valg av språkmodalitet. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle leseferdigheter, skriveferdigheter, ferdigheter i direkte kommunikasjon og digitale ferdigheter i faget.