Vg3 flytekniske fag – opplæring i skole (FLY03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter flysikkerhet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over og gjenkjenne ulike menneskelige faktorers betydning for vedlikeholdsarbeid på luftfartøy
- anvende lover og bestemmelser som gjelder i luftfarten
- bruke faglig presist språk på norsk og engelsk om vedlikehold av luftfartøyer, systemer og komponenter
- anvende prosedyrer for signering av utført vedlikehold, sporbarhet for materiell og tilhørende luftdyktighetsdokumentasjon
- reflektere over det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget flysikkerhet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget flysikkerhet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget flysikkerhet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget flysikkerhet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.