Vg3 flytekniske fag – opplæring i skole (FLY03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 flytekniske fag innebærer å lytte til og gi respons i samtale med involverte parter i arbeid med luftfartøy og komponenter. Det innebærer å bruke fagterminologi og tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål. Det innebærer også å delta i diskusjoner om flyfaglige temaer på en måte som bidrar til at misforståelser og farlige situasjoner unngås.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 flytekniske fag innebærer å bruke fagterminologi, symboler og prefikser i planlegging og utarbeidelse av dokumentasjon slik at misforståelser og farlige situasjoner unngås. Det innebærer også å kommunisere skriftlig tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å skrive rapporter, logger og arbeidsbeskrivelser som er presise og forståelige for leseren.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 flytekniske fag innebærer å søke og vurdere informasjon i gjeldende regelverk, prosedyrer, fagtekster og annen relevant dokumentasjon. Det innebærer også å sammenligne og tolke informasjon, trekke faglige slutninger og å holde seg oppdatert i faget.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 flytekniske fag innebærer å utføre matematiske beregninger i planlegging og dimensjonering, og vurdere måleresultater opp mot beregnede verdier. Det innebærer også å tolke informasjon fra tabeller og diagrammer. Videre innebærer det å utføre beregninger, ta beslutninger ut fra måleresultater og forstå flytekniske funksjoner på grunnlag av matematiske formler og uttrykk.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 flytekniske fag innebærer å søke etter informasjon og bruke kommunikasjonsprogrammer og å vurdere troverdigheten til informasjonen. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til oppdatering, konfigurering, feilsøking og testing. Det innebærer også å vurdere og reflektere over egen rolle på nett og vise god digital dømmekraft. Videre innebærer det å anvende digitale ressurser og tjenester til å planlegge, utføre og verifisere arbeidsoppdrag.