Gjørtlerfaget (GTL03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid fra idé til ferdig produkt
- gjøre rede for fagets historie og tradisjon og anvende dette som inspirasjon i eget arbeid
- drøfte estetikk og design med kunder, kolleger og andre i eget og andres arbeid
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- velge og bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og maskiner ut fra arbeidsoppgaven og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker støpeform, produkt, holdbarhet, ressursbruk og miljø
- utforske og bruke ulike typer form- og kjernesand, bindemidler og tilsatsmaterialer og bruke denne kunnskapen i utvikling av sandformer med løpsetting
- lage ulike metallegeringer og gjøre rede for hvordan ulike smelte- og støpetemperaturer påvirker resultatet
- anvende og vedlikeholde hånd- og maskinverktøy og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og bruke ulike slipe- og poleringsteknikker og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker produkt og sluttresultat
- vurdere og bruke forskjellige sammenføyningsteknikker ut fra valgt støpeform og produkt og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker produktet og sluttresultatet
- bruke arbeidsrelevant verneutstyr og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid
- vurdere gjenstanders alder og stilart og bruke ulike rengjørings- og konserveringsteknikker for metall i henhold til antikvariske verdier
- rekonstruere manglende ornamenter i forbindelse med restaurering
- presentere egne produksjoner og restaureringsarbeider
- utforske og anvende tilgjengelig faglitteratur og redskaper for å gjøre støpefeilanalyser
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet, lønnsomhet og miljø
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i gjørtlerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i gjørtlerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.