Vg2 helsearbeiderfag (HEA02‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helsefremjande arbeid
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, gjennomføre og vurdere tiltak som aukar pasientar og brukarar sin motivasjon til å vareta eiga helse og eigen livskvalitet
- gjere greie for livsløpet til menneske og helseutfordringar hos barn, unge og eldre
- forklare kva allmenntilstand er, gjere greie for dei vanlegaste teikna og symptoma på sjukdommar og skadar og kjenne att sjukdomsforverring
- gjere greie for dei vanlegaste sjukdommane hos barn, unge og eldre, foreslå tiltak og delta i grunnleggjande sjukepleie
- gjere greie for dei mest brukte legemiddelgruppene, forklare administrasjonsformer og dei vanlegaste verknadene og biverknadene
- gjere greie for aldringsprosessar og eldre sitt behov for omsorg og sjukepleie
- forklare kva kvardagsmeistring, habilitering og rehabilitering er, og gi døme på førebyggjande og helsefremjande tiltak
- drøfte betydninga av sosiale nettverk og foreslå tiltak for å førebyggje einsemd og psykiske lidingar
- beskrive symptom på psykiske lidingar og rusmisbruk hos pasientar og brukarar
- beskrive symptom på underernæring og feilernæring og foreslå førebyggjande og behandlande tiltak
- planleggje, lage til og leggje til rette for måltid i tråd med råd frå helsemyndigheitene
- vareta hygiene i tråd med gjeldande retningslinjer og foreslå smitteverntiltak
- utføre førstehjelp etter gjeldande retningslinjer
- beskrive kva heilskapleg omsorg og sjukepleie inneber for alvorleg sjuke, døyande og deira pårørande
- gjere greie for kva miljøarbeid er, og foreslå målretta tiltak
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i helsefremjande arbeid når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer fleire av eller alle programfaga. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i helsefremjande arbeid. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i helsefremjande arbeid ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i helsefremjande arbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.