Helsearbeiderfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (HEA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter profesjonalitet i helsearbeiderfaget
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- reflektere over hva det vil si å være en profesjonell helsefagarbeider, og praktisere dette i yrkesutøvelsen
- vise empati og reflektere over egne holdninger og atferd og hva det vil si å vise endringsvilje (hentet fra Læreplan i vg2 helsearbeiderfag)
- kommunisere, samhandle og bruke relasjonskompetanse i møte med pasienter, brukere og pårørende fra ulike kulturer og med ulik mulighet til å kommunisere
- utføre faglig og etisk forsvarlig helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk
- forstå og overholde gjeldende regelverk om taushetsplikt og personvern og vise digital dømmekraft
- utføre arbeid etter gjeldende retningslinjer for hygiene og gjennomføre smitteverntiltak
- følge gjeldende regelverk ved bruk av tvang og reflektere over egen maktposisjon i møte med pasienter og brukere
- gjennomføre arbeidet etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, følge rutiner for uønskede hendelser og internkontroller og arbeide for kontinuerlig kvalitetsforbedring
- utføre førstehjelp etter gjeldende retningslinjer og følge rutiner for varsling
- bruke ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utføre sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen profesjonalitet i helsearbeiderfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen profesjonalitet i helsearbeiderfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i profesjonalitet i helsearbeiderfaget. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.