Helsearbeiderfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (HEA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunnleggende sykepleie
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for de vanligste sykdommene hos barn, unge og eldre, foreslå tiltak og delta i grunnleggende sykepleie (hentet fra Læreplan i vg2 helsearbeiderfag)
- forklare hva allmenntilstand er, gjøre rede for de vanligste tegnene og symptomene på sykdommer og skader og gjenkjenne sykdomsforverring (hentet fra Læreplan i vg2 helsearbeiderfag)
- planlegge og gjennomføre grunnleggende sykepleie for akutt og kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov
- observere symptomer på psykiske lidelser og rusmisbruk og foreslå tiltak
- identifisere tegn på omsorgssvikt, vold og overgrep og andre bekymringsfulle forhold, og iverksette tiltak i tråd med virksomhetens rutiner og prosedyrer
- gi helhetlig omsorg til alvorlig syke, døende og ta vare på deres pårørende
- observere og vurdere systematisk tilstand og endringer hos pasienter og brukere og dokumentere i digitale journalsystemer
- følge gjeldende regelverk for legemiddelhåndtering og observere, rapportere og dokumentere virkningene og bivirkningene av legemidler
- bruke relevant medisinsk utstyr ved observasjon og vurdering av tilstanden til pasienter og brukere
- drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse (hentet fra Læreplan i naturfag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen grunnleggende sykepleie når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen grunnleggende sykepleie. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i grunnleggende sykepleie. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.