Helsearbeiderfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (HEA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere forebyggende, habiliterende og rehabiliterende pleie og omsorgstiltak
- bidra i tverrfaglig samarbeid for å sikre helhetlige pasientforløp
- vurdere pasienters og brukeres behov for hjelpemidler og velferdsteknologi og veilede i bruken av disse
- orientere i samarbeid med annet helsepersonell, pasienter, brukere og pårørende om deres rettigheter til helse- og omsorgstjenester
- samarbeide med frivillige organisasjoner og andre aktører om å tilrettelegge for helsefremmende tiltak
- reflektere over og ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.