Treningslære (IDR02‑03)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Treningslære handler om å forstå fysiske, koordinative, psykiske og sosiale egenskaper. Faget gir elevene mulighet til å sette konkrete mål og til å planlegge og vurdere trening med vekt på helse og prestasjonsutvikling. Treningslære ruster elevene til å bidra i samfunnet ved å gi dem kunnskap om, forståelse av og mulighet til å tenke kritisk over hva trening og livsstil kan bidra med i et helseperspektiv. Faget gir elevene mulighet til å utvikle forståelse av trening og helse som forbereder dem til videre utdanning og arbeid innenfor fagfeltet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget treningslære skal bidra til å styrke identiteten til elevene ved å bidra til selvtillit og motivasjon. At elevene tør å utforske, og at de er bevisste på egne valg, er viktig for at de skal kunne lære og oppnå forståelse i faget. Gjennom faget vil elevene bli bedre rustet til å ta reflekterte valg når det gjelder trening, treningsplanlegging og egen helse og prestasjonsutvikling. Faget treningslære skal gi elevene evne til å forstå, se sammenheng i og vurdere informasjon og kilder på en kritisk og reflektert måte. Ved å undersøke ulike kilder får elevene tatt i bruk kritisk tenkning og etisk bevissthet, for å forstå sammenhengene i faget.