Treningslære (IDR02‑03)
Kjerneelementer
Trening og planlegging
Kjerneelementet trening og planlegging handler om at elevene skal lære å planlegge ut ifra treningstilstand, nivå og mål. Trening og planlegging gir elevene kunnskap om fysiske, koordinative, tekniske, taktiske, psykiske og sosiale egenskaper. Kjerneelementet handler videre om treningsformer, treningsmetoder og øvelser. Trening og planlegging handler også om å systematisk strukturere treningsprosessen med tanke på prestasjonsutvikling ut fra treningstilstand, nivå og de målene som blir satt. Elevene skal lage ulike typer treningsplaner på grunnlag av treningsprinsippene, og skal ses i sammenheng med elevenes egenskaper i ulike idrettsaktiviteter.
Kroppens oppbygning og funksjon
Kjerneelementet kroppens oppbygning og funksjon handler om at elevene skal bli i stand til å forstå hva som skjer ved ulike former for trening og aktivitet. Dette innebærer at elevene skal opparbeide forståelse av muskel-, nerve- og skjelettsystemet, sirkulasjons- og respirasjonssystemet og kroppens energifrigjøring. Kjerneelementet bidrar også til at elevene kan velge effektive treningsformer, treningsmetoder og øvelser. Kjerneelementet innebærer at elevene skal se det fysiske i sammenheng med det psykiske for å oppnå en mer helhetlig forståelse.
Trening, helse og livsstil
Kjerneelementet trening, helse og livsstil handler om at elevene skal utvikle kunnskap om hvordan trening og livsstil kan påvirke vår helse og prestasjonsutvikling. Kunnskap om idrettspsykologi, mental trening og restitusjon gir elevene valg og muligheter til å forstå selvbilde, identitet og kropp, og gir grunnlag for bedret psykisk helse. Kunnskap om kosthold og væsketilførsel og om forebygging og behandling av idrettsskader kan sette elevene i stand til å ta gode ernæringsmessige valg og gi dem en forståelse av skadeforebyggende trening. Kjerneelementet innebærer at elevene skal kunne ta vare på egen kropp gjennom hele livet.
Anvendt treningslære
Kjerneelementet anvendt treningslære handler om å reflektere rundt teori og å forstå sammenhenger mellom de ulike delene i faget. Videre handler det om å planlegge og vurdere ulike former for trening som vil føre til en praksis som er god for prestasjonsutvikling og for helsen. Gjennom å tilegne seg kunnskap om treningslære skal elevene kunne vurdere praktiske situasjoner innenfor trening og fysisk aktivitet. Kritisk refleksjon rundt informasjon, teori og praksis vil være sentralt.