Treningslære (IDR02‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i treningslære innebærer å presentere fakta og forklare årsakssammenhenger, å formulere spørsmål og å delta i meningsutveksling, debatter og diskusjoner. Videre innebærer det å beskrive og forklare teknikker, ferdigheter, treningsformer, treningsmetoder og øvelser i idrettsaktivitet. Utviklingen av ferdigheten går fra å kunne beskrive og forklare ulike teknikker, metoder og øvelser til å kunne vurdere og tolke ulike sammenhenger mellom disse.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i treningslære innebærer å utarbeide treningsplaner og vurdere eget treningsarbeid i tilknytning til idrettsaktiviteter. Videre innebærer det å bruke kilder kritisk i utforming av tekst. Utviklingen går fra å kunne lage enkle planer og svare på oppgaver til å kunne bruke kompetansen sin til å vurdere eget og andres treningsarbeid. Utviklingen av kritisk kildebruk og kritisk tenkning er en viktig del av dette.
Å kunne lese
Å kunne lese i treningslære innebærer å forstå ulike former for faglitteratur, avistekster, offentlige dokumenter, andre skriftlige kilder og databasert informasjon som handler om fagområder innenfor treningslære. Utviklingen går fra å kunne tilegne seg overordnet kunnskap om de ulike elementene i treningslæren til å kunne bruke denne kunnskapen til å løse ulike utfordringer knyttet til trening og helse.
Å kunne regne
Å kunne regne i treningslære innebærer å måle og beregne intensitet og å lage tabeller, diagrammer og grafiske framstillinger for å visualisere innhentet data fra trening, konkurranser og animasjoner. Det omfatter også å tolke tabeller og figurer og bruke disse i presentasjoner. I bevegelseslære kan det innebære å beregne enkle mekaniske og organiske forhold. Utviklingen av å kunne regne i treningslære går fra å lage tabeller, diagrammer og grafiske framstillinger til å tolke disse og reflektere over og vurdere ulike løsninger.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i treningslære innebærer å søke etter, sortere, kategorisere og tolke informasjon om treningslære hensiktsmessig og kritisk. Å bruke digitale hjelpemidler på hensiktsmessige måter i arbeidet er sentralt. Det omfatter også å forstå og vurdere informasjon innhentet gjennom digitale verktøy, medier og ressurser. Utviklingen av digitale ferdigheter går fra å kunne innhente informasjon til å kunne analysere, vurdere og tolke.